Thursday, November 17, 2011

Puding Kasih Bertaut

Assalamualaikum..

Aduiii sibuk betul semenjak 2menjak ni..tak sempat nak update blog..hehehe

Ahad aritu kitorang bali ke kajang..sibuk la mencuba buat Puding Kasih Bertaut yang mana resepinya diceduk dari Azlita Aziz punya blog..kalau tengok blog dia memang cantik-cantik dan sedap-sedap semua yang dia masak..aduiii lagi..memang tak sempat nak kejar apa yang dia ajar..

Kebetulan barang-barang dah siap ada tangan pun rajin la capai itu ini buat persediaan untuk nak mencuba nasib buat puding ni..jom tengok resepi dia..Pen ngan kertas dah siap ke..haaaa salin cepat ye..

Puding Kasih Bertaut

Bahan-bahan A 
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air

200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur

2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita


Cara Bahan A

* Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.


* Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (Masak atas api perlahan ye) Setelah mendidih, tutup api.


* Bahagi larutan agar-agar kepada 2-3 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan.(saya gunakan mould coklat) Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.


Bahan-bahan B 


1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)

500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)


Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.


Cara Menyediakan Puding

Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.



Haaa ni la rupa puding yang saya buat..tak la secantik tuan empunya resepi yang buat..Nak tengok tak tuan empunye resepi ni buat..memang cantik giler la..hahahha



Haaaa kan beza tu..memang cantik betul tuan empunye resepi Masam Manis ni buat..Tangan orang yang berseni la katakan..hehehehe..Tapi saya memang kagum dengan Ita tuan empunya blog ni..sesapa rajin boleh jenguk-jenguk blog dia..mesti kagum..Yang saya buat ni mungkin tak berapa cantik sebab acuan tu kot..kalau jumpa acuan bulat mesti cantik bangat..(salahkan acuan la pulak)..Takpe lain kali kita boleh buat lagi..Saya budak baru belajar..hehehehe..

Ok la pada yang nak mencuba boleh la salin resepi yang tak seberapa ni..Orang kata ilmu tak baik kedekutkan..hehehehe...

Selamat mencuba & selamat menjamu selera

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates