Wednesday, November 23, 2011

Apam Belang @ Kek Belang

Assalamualaikum..

Selamat pagi minggu pada semua dan selamat beristirehat..Rehat cukup-cukup sebab esok dah nak keja semulakan..

Semalam Memang riuh rendah rumah ni bila tengok bola Malaysia Lawan Myanmar..Macam nak pecah rumah ni..Tapi seronok jugak dapat layan bola ramai-ramai kan..Tengaha ri semalam pun sempat la lari kejap pegi cari barang nak buat apam yang member tempah..

Sebelum ni ada jugak buat anta kat sekolah Adam untuk dia ngan kawan-kawan makan time rehat..Senang je nak buat apam ni rupanye..Saya dapat resepi ni dari masam manis..Terima kasih pada Ita tuan empunye blog sebab semenjak saya jengah blog dia banyak resepi yang saya cuba buat & hasilnya memang best..

Hari ni saya nak kongsikan resepi yang saya dapat dari masam manis .. resepi arini Apam Belang ke Kek Belang pun boleh la kot..hehehehe..ok jommmm

Apam Belang / Kek Belang

sumber: masam manis




Bahan-bahannya:-

4 biji telur
2 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanila
300 gm tepung gandum
220 gm gula halus
250 ml santan kara (saya campurkan 200ml santan kotak +  50ml air)
1 sudu teh baking powder
pewarna (terpulang la nak letak apa-apa colour)




Cara-caranya:-

* Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
* Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
* Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
* Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)


Cara-cara nak membelang:-

Ok camni..saya buat camni..mula-mula ambik 3 sudu adunan dari satu colour..letakkan kat tengah-tengah loyang..Pastu ambik pulak colour lain dan cedukkan 3 sudu lagi dan letakkan kat atas adunan yang pertama tadi..buat proses yang sama sampai habis...

Opsss sebelum terlupa..panaskan dulu ye kukus tu..So nanti bila dah siap membelang boleh la terus masukkan dalam kukusan selama 30-45 minit (sampai betul-betul masak)



Bila dah siap membelang ni hasilnya..lepas ni boleh la dimasukkan kat dalam kukus..


 Ni pulak bila dah siap..Atas tu saya potong sebab atas tu macam merekah skit


So dah ready untuk dihantar pada member yang order tu..

Selamat mencuba ya kawan-kawan..boleh la dibuat minum petang.. Selamat mencuba

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates